Skip to main content

Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang Backdoor

Asalamualaikum, dah join segmen Sesi Bertaaruf bersama Blogger? kalau belum jom cepat cepat join. mudah saja.

Baiklah, kali ni aku nak menulis mengenai tentang sesuatu perkara yang jarang jarang orang biasa macam aku ni tahu.terutama pakcik makcik datuk nenek diluar sana,  Seperti tajuk yang anda lihat. Backdoor. Jadi apa itu backdoor?

Sebelum aku lanjutkan penulisan aku mengenai backdoor ni, aku harap anda semua dapat memahami dan membaca entry aku yang tak seberapa ini sampai habis. ambil lah masa 5 - 10 minit, bukan apa, entry ini penting untuk orang orang biasa, makcik pakcik yang di luar sana ni untuk menjamin keselamatan di dalam dunia siber yang penuh tipu daya ini.

Apa itu backdoor.
Sebagai pengenalan, Backdoor boleh dikenali sebagai program atau cebisan malware yang amat berbahaya kerana ianya membolehkan seorang Hacker / Cracker mengendalikan, mencuri data, mengenalpasti password atau apa saja di komputer anda tanpa di ketahui oleh anda.

Contoh : Anda sedang sedap sedap minum kopi sambil cicah roti 4 segi di ruang tamu, tanpa anda sedari ada penyamun tengah selongkar dapur nak curi gula ikut pintu belakang.

Tidak kisah la apa tujuan
si Hacker atau Cracker tu mencipta dan menghasilkan backdoor (tujuan utama mesti nak dapatkan maklumat anda)

Bertambah teruk lagi, apabila backdoor yang dihasilkan dapat meremote access yang berfungsi memonitor atau melihat anda secara live atau snapshot  menerusi webcam yang terbuka tanpa anda sedar.!

Malah lebih dashat lagi segala maklumat akaun Bank, media sosial seperti facebook dan pelbagai lagi dengan mudah diperolehi oleh orang lain.

Oh ya, Benar, bukan semua hacker dan cracker ini jahat. tahniah jika anda seorang hacker yang beretika. Ada juga hacker yang mengunakan pintu belakang ini untuk kebaikan, dan bukannya untuk memusnahkan. Yang menjadi kerisauan ialah lamer -lamer atau wanna be hacker yang mengunakan ilmu yang untuk kepentingan sendiri. dengan erti kata lain untuk nak belagak dengan orang lain. puihhh..!

Mencegah itu lebih baik dari mengubati. jadi apa cara pencegahan nya?

Jangan download sebarangan.
ini penting, selalu juga kan kita download tool-tool atau sofware lebih lebih lagi crack yang kita tidak pasti mana sumbernya. contohnya keygen.exe padahal ia bukanlah sofware yang sebenarnya tetapi fake sofware.

Aktifkan Firewall komputer anda

Update selalu Antivirus

Berhati hati dengan attchment dan file transfer melalui medium sosial seperti YM, Facebook, dan lain lain.

Jangan bagi pinjam laptop atau komputer anda kepada orang seberangan.

Peka dengan dunia cyber, layari site site yang berinfomasi macam Kertaswarnamerah ni. hehe.

Sekian sedikit penerangan ringkas. kalau ada apa apa komen atau info tambahan atau pembetulan, sila jangan segan segan komen. apa salahnya kita berkongsi ilmu untuk kebaikan bersama.. ^^

Comments

ikaa said…
ok time kasih
✿INA AINAA✿ said…
terima kasih memperingati...hurmm, mcm2 lah dunia cyber ni... takut pun ade..huhuhu
Akemal said…
waspada la.. zaman sekarang ni macam macam hal. hu.. FBI CIA tu pun boleh hack, inikan pula orang2 biasa mcm kita nih..
Anonymous said…
serius ia adalah dahsyat...
Akemal said…
ye.. memang dashyat..
Yumida said…
wah..makaseh utk info tu...seram jgk bila sebut psl hacker ni kan....sllu gak download2 nih...
takutnye..seramnye...x nak x nak

Popular posts from this blog

Kitab Injil yang Sebenar di temui

Sebuah Kitab Injil yang mengandungi ramalan bahawa Nabi Muhammad saw bakal muncul di akhir zaman telah mencetuskan minat daripada Vatican, pusat keagamaan bagi Kristian bermazhab Katholik. Pope Benedict XVI sendiri teruja untuk melihat isi kandungan Injil yang dikenali ‘Gospel of Barnabas’ itu. Injil yang bertinta emas dan keseluruhan menggunakan bahasa ibunda Nabi Isa as, bahasa Aramaic dianggarkan berusia lebih daripada

Mak Mudim Tukang Sunat yang Cun - 18SG

Cuti sekolah ni memang sesuatu yang nikmat bagi budak-budak sekolah, masa ni lah nak pergi jalan-jalan, mandi sungai, melancong, makan nasi kenduri, dan lain lain. tapi ada jugak yang ambil kesempatan cuti sekolah nih untuk bersunat / khatan. berkhatan sekarang tak macam dulu silap cara mau bentan sebulan haha., sekarang dalam berapa hari ja dah boleh berlari. ini aku nak kongsikan

Gambar Permainan Anak Gadis di Rusia

Anak anak gadis di rusia telah menemui permainan baru untuk memenuhi masa lapang mereka. Permainan ini menguji kelajuan nafsu adrenalin yang mengalir dalam tubuh mereka yang putih melepak tu. Aku harap gadis gadis kat malaysia ni masih ada lagi benda untuk bermain. Buat benda benda yang berfaedah contohnya berblog ke..jangan di tiru pulak bebudak rusia ni. Sayang betul kalau muka lawa macam awek kat atas tu tapi cacat atau mati muda disebabkan main benda ini. Jom lihat apa yang gadis gadis rusia ni main.