Skip to main content

10 Hikmah Zakat dan Bagaimana Untuk Mengira Pelbagai Jenis Zakat

Asalamulaikum, baca tajuk panjang kan. sebenarnya ini adalah giveway ilmiah daripada blog brader Izwan. Tak salah rasanya kalau kita selitkan entri ilmiah dalam blog, Tahniah untuk penganjur Giveway Izwan dalam usaha untuk membuka mata anak muda tentang zakat ini.

Sebagai untuk me'viarasi'kan Izawan Giveway : apa itu zakat, aku amik keputusan untuk menulis mengenai hikmah berzakat dan bagaimana cara mudah untuk anda mengira pelbagai jenis zakat menerusi kalkulator zakat.

Sebelum itu, untuk memantapkan lagi pengatahuan anda tentang zakat ini, contohnya maksud zakat, syarat-syarat dan jenis zakat, dan sebagainya aku galakkan anda untuk layari blog sahabat aku Nur Ikaa Bakul2011.

Hikmah Berzakat

Terdapat banyak kelebihan zakat, Rukun Islam ke-4 ini mempunyai hikmah yang tersendiri dan ada tujuan nya kenapa Allah swt mensyariatkan kita berzakat. Antara tujuan dan hikmah zakat ialah :

1. Dapat membersihkan diri, jiwa si pembayar zakat.

2. Membersihkan dan menyuburkan harta pembayar zakat.

3. Melahirkan sifat syukur kepada nikmat yang dikurniakan oleh Allah SWT di kalangan golongan yang berada.

4.Memberi peluang kepada golongan hartawan untuk beribadat dalam bentuk mengeluarkan zakat daripada harta mereka.

5. Memberi kesempatan kepada golongan hartawan untuk beribadat dalam bentuk mengeluarkan zakat daripada harta mereka.

6. Melahirkan rasa tenang dan tenteram dalam hati dan jiwa pembayar zakat.

7. Meningkatkan dan mengstabilkan ekonomi umat islam.

8. Melahirkan sikap bertanggungjawab dalam diri.

9. Satu cara mendapat keberkatan dalam pengurusan harta daripada Allah swt.

10. Mewujudkan sikap bersatu padu di kalangan umat islam.

Dalam kaedah pengiraan zakat pula, pihak lembaga zakat sudah pun mencipta kalkulator zakat untuk memudahkan orang ramai mengira zakat. Daripada zakat pendapatan sehinggalah zakat emas dan perak.

Sebagai contoh anda boleh layari laman ini cara mengira zakat pendapatan dengan kalkulator zakat pendapatan.[klik]

Untuk pelbagai lagi kalkulator dari pelbagai jenis zakat, anda boleh lihat di sini : kalkulator Zakat

Semoga entri ringkas ini dapat membantu anda memahami kenapa kita di syariatkan untuk berzakat dan cara mudah mengira zakat dengan mengunakan kalkulator zakat.

apa itu zakat, hikmah berzakat

Comments

Popular posts from this blog

Kitab Injil yang Sebenar di temui

Sebuah Kitab Injil yang mengandungi ramalan bahawa Nabi Muhammad saw bakal muncul di akhir zaman telah mencetuskan minat daripada Vatican, pusat keagamaan bagi Kristian bermazhab Katholik. Pope Benedict XVI sendiri teruja untuk melihat isi kandungan Injil yang dikenali ‘Gospel of Barnabas’ itu. Injil yang bertinta emas dan keseluruhan menggunakan bahasa ibunda Nabi Isa as, bahasa Aramaic dianggarkan berusia lebih daripada

Mak Mudim Tukang Sunat yang Cun - 18SG

Cuti sekolah ni memang sesuatu yang nikmat bagi budak-budak sekolah, masa ni lah nak pergi jalan-jalan, mandi sungai, melancong, makan nasi kenduri, dan lain lain. tapi ada jugak yang ambil kesempatan cuti sekolah nih untuk bersunat / khatan. berkhatan sekarang tak macam dulu silap cara mau bentan sebulan haha., sekarang dalam berapa hari ja dah boleh berlari. ini aku nak kongsikan

Gambar Permainan Anak Gadis di Rusia

Anak anak gadis di rusia telah menemui permainan baru untuk memenuhi masa lapang mereka. Permainan ini menguji kelajuan nafsu adrenalin yang mengalir dalam tubuh mereka yang putih melepak tu. Aku harap gadis gadis kat malaysia ni masih ada lagi benda untuk bermain. Buat benda benda yang berfaedah contohnya berblog ke..jangan di tiru pulak bebudak rusia ni. Sayang betul kalau muka lawa macam awek kat atas tu tapi cacat atau mati muda disebabkan main benda ini. Jom lihat apa yang gadis gadis rusia ni main.