Skip to main content

JAHIT | Iklan Raya Petronas Penuh Mesej

Jahit : PETRONAS Raya 2013


Jahit : PETRONAS Raya 2013 | Sudah menjadi kelaziman menjelang hari raya, perkara yang ternanti - nanti sejak dari dulu adalah iklan raya daripada Petronas. Banyak mesej nilai murni yang disampaikan oleh Petronas kepada penonton menerusi iklan raya 2013 : Jahit. Iklan raya 2013 Jahit ini telah memberi kesan yang mendalam kepada penonton.


Kasih Sayang Seorang Ibu

Kita boleh lihat betapa cekal nya peranan orang tua kita dalam mencari nafkah dalam membesarkan anak-anak. Watak 'mak' dalam Jahit ini memaparkan betapa kasihnya seorang ibu kepada anak nya 'awin' yang yang akan memasuki kolej. 'Mak' sanggup menerima tempahan menjahit dengan banyak dan beliau yakin yang bulan penuh rahmah, iaitu bulan ramadhan, akan memberikan limpahan rezeki yang kepada dua beranak itu.


Anak yang Baik dan Cun

watak 'Awin' pula mengambarkan seorang anak gadis yang sentiasa risau akan keadaan 'mak', yang bekerja terlalu kuat bekerja di bulan ramadhan. Walaupun mak dia tak bagi awin menjahit, awin tetap membantu mak dia. Awin tahu kesungguhan 'Mak' yang mencari rezeki untuk beliau di kolej menjadikan dia kuat berusaha dalam pelajaran.

jahit-petronas-raya-2013


Jahit Memaparkan Sikap Muhibah

Istimewanya iklan petronas 2013 jahit ini dengan adanya selitan adengan yang memaparkan muhibah sesama rakyat malaysia. Mesej muhibbah di gambarkan dengan kemunculan 'apek' yang membantu 'mak' nak tutup kedai.
Apek juga risau akan kawannya walaupun berbeza bangsa dan agama yang bekerja terlalu kuat untuk mencari rezeki. Takut takut jatuh sakit masa raya nanti katanya.

jahit-iklan-raya-2013

Klimaks iklan yang berdurasi 8 minit lebih ini terjadi apabila mak baru perasan yang beliau tersilap jahit kain. tertukar la pulak. Air muka mak terus berubah. Tak senang duduk orang tua tu. berbuka puasa pun tak senang kerana memikirkannya. Banyak pasang pulak tu. Tanpa pengetahuan anaknya beliau beliau terpaksa buat semula menjahit tengah tengah malam.

jahit-iklan

Ah sudah la review ala komsas ni. Kalau korang yang belum menonton iklan menyentuh perasaan ini boleh tonton di youtube. tonton Iklan Raya Petronas 2013 JAHIT di sini. Tahniah buat produksi yang membuat iklan raya sarat dengan mesej terbaik ni. Sama samalah kita mengambil pengajaran yang kita dapat melalui Iklan Petronas Raya 2013 JAHIT ini.

Comments

Popular posts from this blog

Kitab Injil yang Sebenar di temui

Sebuah Kitab Injil yang mengandungi ramalan bahawa Nabi Muhammad saw bakal muncul di akhir zaman telah mencetuskan minat daripada Vatican, pusat keagamaan bagi Kristian bermazhab Katholik. Pope Benedict XVI sendiri teruja untuk melihat isi kandungan Injil yang dikenali ‘Gospel of Barnabas’ itu. Injil yang bertinta emas dan keseluruhan menggunakan bahasa ibunda Nabi Isa as, bahasa Aramaic dianggarkan berusia lebih daripada

Mak Mudim Tukang Sunat yang Cun - 18SG

Cuti sekolah ni memang sesuatu yang nikmat bagi budak-budak sekolah, masa ni lah nak pergi jalan-jalan, mandi sungai, melancong, makan nasi kenduri, dan lain lain. tapi ada jugak yang ambil kesempatan cuti sekolah nih untuk bersunat / khatan. berkhatan sekarang tak macam dulu silap cara mau bentan sebulan haha., sekarang dalam berapa hari ja dah boleh berlari. ini aku nak kongsikan

Gambar Permainan Anak Gadis di Rusia

Anak anak gadis di rusia telah menemui permainan baru untuk memenuhi masa lapang mereka. Permainan ini menguji kelajuan nafsu adrenalin yang mengalir dalam tubuh mereka yang putih melepak tu. Aku harap gadis gadis kat malaysia ni masih ada lagi benda untuk bermain. Buat benda benda yang berfaedah contohnya berblog ke..jangan di tiru pulak bebudak rusia ni. Sayang betul kalau muka lawa macam awek kat atas tu tapi cacat atau mati muda disebabkan main benda ini. Jom lihat apa yang gadis gadis rusia ni main.