Skip to main content

Perbezaan Dan Jenis Minyak Wangi Yang Berada Di Pasaran

Perbezaan Dan Jenis Minyak Wangi Yang Berada Di Pasaran


Selalu sebelum kita memilih minyak wangi untuk di beli, kadang kala kita terlihat ada lebel yang tertulis 
Eau De Toilette macam macam lagi perkataan yang terbelit lidah nak menyebutnya, jadi ini ada sedikit informasi mengenai jenis jenis minyak wangi yang di copy khas untuk anda. hehe.

 

 

Wangian Untuk Wanita


Jadi apakah perbezaan antara EDC, EDT dan EDP??
Di sini ada beberapa info tentang jenis wangian yang sesuai untuk wanita.

1) Perfume

Wangian yang mempunyai campuran yang paling pekat, sekitar 15-40% kepekatan. Harganya juga adalah yang paling mahal, dan sudah pasti baunya juga yang paling kuat dan ketahanan yang paling lama berbanding jenis-jenis yang lain.

2) Eau De Perfume (EDP)

EDP adalah lebih ringan berbanding dengan Parfum, dengan kepekatan campuran sekitar 8-15%. EDP juga adalah lebih murah daripada Parfum dan mempunyai ketahanan haruman sekitar 3-5 jam. Tetapi ada juga perfume jenis EDP yang boleh bertahan sehingga 8 jam. Wangian jenis ini sesuai diguna pakai oleh wanita dan dipakai untuk ke majlis formal atau makan malam.

3) Eau De Toilette (EDT)

Ia adalah wangian yang lebih lembut, dengan kepekatan aromatiknya sekitar 4-8%, yang mana ianya lebih sesuai dipakai untuk kegunaan harian seperti ke pejabat. Selalunya harga adalah lebih murah berbanding EDP dan berketahanan 2-4 jam selepas semburan.

4) Eau De Cologne (EDC)
EDC selalunya dipanggil Cologne dan mempunyai kepekatan aromatic yang paling cair, sekitar 3-5% kepekatan. Ketahanan baunya adalah sekitar 2-3 jam.

 

 

Wangian Untuk Lelaki


Di sini adalah sedikit penerangan tentang wangian untuk lelaki.

1) Eau De Toilette (EDT)
Ini adalah jenis wangian yang paling pekat campuran aromatiknya untuk lelaki dan bertahan sehingga 5 jam selepas digunakan. Campuran aromatiknya sekitar 4-10%. Ianya sesuai digunakan ke majlis dan juga ke pejabat. Biasanya EDT ini tersedia dalam bentuk ‘splash’ dan ‘spray’.

2) Aftershave
Kurang kuat wangian dan ketahanannya, tetapi masih menjadi pilihan yang popular di kalangan lelaki. Dengan kepekatan aromatiknya sekitar 1-3%, ketahanan baunya adalah sehingga 2-3 jam. Aftershave adalah lebih ‘friendly’ dengan kulit, sesuai untuk anda yang berkulit sensitif.


Sumber : EzzEddin

Comments

Popular posts from this blog

Kitab Injil yang Sebenar di temui

Sebuah Kitab Injil yang mengandungi ramalan bahawa Nabi Muhammad saw bakal muncul di akhir zaman telah mencetuskan minat daripada Vatican, pusat keagamaan bagi Kristian bermazhab Katholik. Pope Benedict XVI sendiri teruja untuk melihat isi kandungan Injil yang dikenali ‘Gospel of Barnabas’ itu. Injil yang bertinta emas dan keseluruhan menggunakan bahasa ibunda Nabi Isa as, bahasa Aramaic dianggarkan berusia lebih daripada

Mak Mudim Tukang Sunat yang Cun - 18SG

Cuti sekolah ni memang sesuatu yang nikmat bagi budak-budak sekolah, masa ni lah nak pergi jalan-jalan, mandi sungai, melancong, makan nasi kenduri, dan lain lain. tapi ada jugak yang ambil kesempatan cuti sekolah nih untuk bersunat / khatan. berkhatan sekarang tak macam dulu silap cara mau bentan sebulan haha., sekarang dalam berapa hari ja dah boleh berlari. ini aku nak kongsikan

Gambar Permainan Anak Gadis di Rusia

Anak anak gadis di rusia telah menemui permainan baru untuk memenuhi masa lapang mereka. Permainan ini menguji kelajuan nafsu adrenalin yang mengalir dalam tubuh mereka yang putih melepak tu. Aku harap gadis gadis kat malaysia ni masih ada lagi benda untuk bermain. Buat benda benda yang berfaedah contohnya berblog ke..jangan di tiru pulak bebudak rusia ni. Sayang betul kalau muka lawa macam awek kat atas tu tapi cacat atau mati muda disebabkan main benda ini. Jom lihat apa yang gadis gadis rusia ni main.