Skip to main content

Tips : Elakkan FB, Blog Daripada Digodam / HACK

Elakkan FB, Blog Daripada Digodam / HACK

comel tak kakton

Ucapan 10 saat :Selamat berkenalan untuk yang baru mengenali aku, terima kasih sebab sudi follow blogtak kiut ni

kepada sahabat-sahabat blogger, terima kasih kerana setia. rindu kat aku tak? haha. booooo..booo
sekian.

Berbalik pada tajuk post, kejadian hack meng hack ni adalah lumrah biasa yang sering kita lihat di arena media sosial, tak kira lah di pesbuk, twittterrrr, mahupun belog.

Usaha murni para hackers yang sudi meng 'hack' ni kadang kala menimbulkan masalah kepada kita. jadi ini ada sedikit tips ringkas untuk anda semua.



1. Waspada

Waspada setiap perkara yang anda terima menerusi email, message facebook, mahupun post di wall facebook. kadang kadang ada link yang dihantar kepada kita adalah link palsu. dalam erti kata lain 'laman web phishing'. Laman jenis phishing  ini seakan akan serupa dengan web asal.

maka sebelum isi maklumat anda di laman web tertentu, sila la jenguk jenguk di address bar, adakah itu alamat laman web yang sebenarnya. LINK : Apa itu Phishing


2. Boyfriend bukan lagi Suami

Ini satu lagi hal, jangan bagitahu password email, facebook kepada boyfriend, gelpren anda. kerana itu satu tindakan yang bodoh. bagi kat mak tak apa.




3. Pelbagaikan aksara Password

Password yang mempunyai pelbagai atau campuran nombor dan huruf adalah yang paling baik. ini adalah kerana kebanyakan sofware susah nak crack password yang bercampur campur.
sebagai contoh :

28bersih3.0duduk   <--di anggap strong
bersihcucilantai   <--di anggap low (lemah)




4. Awasi Keylogger

Ini yang paling ditakuti. keylogger adalah perisian spyware yang merakam apa jua aktiviti komputer anda.! so, hati hati bila berfacebook di cyber cafe.

Anda juga perlu berhati-hati jika mendownload sesuatu sofware seperti crack atau sebagainya kerana kemungkinan sofware yang kita download tu mempunyai gabungan keylogger bersama sofware itu.

hacker, blogspot


Update antivirus anda, kukuhkan firewall, (aku guna AVG 2013, memang mantoppp!)

sekian. itu adalah sebahagian tips ringkas yang boleh aku kongsikan untuk anda semua. kepada hacker-hacker di luar sana, minta maap. anggap je ni tuntutan fardu kifayah. hehe. wasalam..



Comments

ikaa said…
waaaaaa...merah tq dh tw cmne...
shamyheart said…
selamat berkenalan, 1st time rasanya singgah sini.

TQ kasi tips. ada yg baru saya tahu..
saya pun ada buat entri pasal ni. cari kat blog saya ye. takut plak nak kasi link. saya pun bukannya pandai sangat, risau kena hack lagi. hehe~ peace hacker.


6 Alasan orang sibuk tanya bila nak kahwin.
Rasanya inilah jawapan sebenar dan cukup teori yang disahkan. hehe~
Jemput singgah blog.
mambang_hitam said…
Cantek blog :DDD
jom ke blog saye
www.mambanghitam.com
jangan lupe follow tau ^^

Popular posts from this blog

Kitab Injil yang Sebenar di temui

Sebuah Kitab Injil yang mengandungi ramalan bahawa Nabi Muhammad saw bakal muncul di akhir zaman telah mencetuskan minat daripada Vatican, pusat keagamaan bagi Kristian bermazhab Katholik. Pope Benedict XVI sendiri teruja untuk melihat isi kandungan Injil yang dikenali ‘Gospel of Barnabas’ itu. Injil yang bertinta emas dan keseluruhan menggunakan bahasa ibunda Nabi Isa as, bahasa Aramaic dianggarkan berusia lebih daripada

Mak Mudim Tukang Sunat yang Cun - 18SG

Cuti sekolah ni memang sesuatu yang nikmat bagi budak-budak sekolah, masa ni lah nak pergi jalan-jalan, mandi sungai, melancong, makan nasi kenduri, dan lain lain. tapi ada jugak yang ambil kesempatan cuti sekolah nih untuk bersunat / khatan. berkhatan sekarang tak macam dulu silap cara mau bentan sebulan haha., sekarang dalam berapa hari ja dah boleh berlari. ini aku nak kongsikan

Gambar Permainan Anak Gadis di Rusia

Anak anak gadis di rusia telah menemui permainan baru untuk memenuhi masa lapang mereka. Permainan ini menguji kelajuan nafsu adrenalin yang mengalir dalam tubuh mereka yang putih melepak tu. Aku harap gadis gadis kat malaysia ni masih ada lagi benda untuk bermain. Buat benda benda yang berfaedah contohnya berblog ke..jangan di tiru pulak bebudak rusia ni. Sayang betul kalau muka lawa macam awek kat atas tu tapi cacat atau mati muda disebabkan main benda ini. Jom lihat apa yang gadis gadis rusia ni main.