Skip to main content

Tips Blogging - Menulis entry / post dengan berkesan


Asalamulaikum, sihat? kalau sihat alhamdulilah..kalau sakit pun alhamdulilah. Kan Sakit itu nikmat, Sihat tu Mahal..hari ni aku nak kongsikan, tips dalam penulisan blog. aku bukan nya teror sangat dalam bidang-bidang tips-tips nih, tapi apa salahnya kalau kita nak berkongsi ilmu kan. sama-sama kita belajar. cekidaut..(ala ala iklan lisa suriani)

1. Entry Plastik

Pernah tak, anda 'copy', sesuatu maklumat berbentuk teks dari blog atau sesuatu website dan anda terus 'paste' untuk dijadikan post, atau entry .? bila post itu di 'publish, teks yang hampa 'copy' tu akan meninggalkan kesan 'kantoi', yakni ada bekas-bekas warna di teks tu.haha

Kesan tu akan menjejaskan keharmonian penjiwaan blog kita kan (haha), so apa perlu di buat? caranya begini..

jika anda nak 'copy' sesuatu dan mahu di pastekan di blog anda, seeloknya pastekan dulu teks yang anda 'copy' tu di dalam Notepad. lepas tu 'copy' balik teks yang ada dalam notepad tu dan baru pastekan di post compose anda.

dengan cara ini, barulah teks yang kita paste tu mengikut style blog kita. so, tak ada lah tulisan besar kecik..besar kecik..ada bekas warna putih kat belakang teks tu..

p/s: dah copy tu..jangan lupa pulak backlink kan balik blog yang anda copy.

2.Menulis karangan / post yang panjang.

hmm...ini satu jugak masalah bagi semua blogger termasuklah aku. pelbagai cerita nak disampaikan, tulis punya tulis, dah jadi entry karangan SPM.
ok, back tu basic, dulu kan cikgu pernah ajar kita buat karangan kan. kenapa tidak diaplikasikan masa kita nak menulis entry, post di blog. salah satunya buat perenggan.

buat perenggan. jangan tulis panjang terus, sekurang-kurangnya buatlah perenggan. baru lah tak pening orang lain baca blog kita. errrr..hampa pening dak baca blog aku?

3.Letak Gambar biar berpada-pada.

ada sesetengah blogger yang suka post gambar-gambar yang menarik untuk di kongsikan, contoh nya gambar bercuti ka..kalau ada 100 gambar, 100 gambar dia letak dalam blog tu. jika blog anda berjenis 'peribadi' seeloknya hampa buat scroll box pada gambar tu. contoh macam entry Mak Mudim nih.

4.Letak Read More pada posting.

benda ni bagi aku penting jugak. salah satu cara nak bagi blog kita cepat loading ialah kita hidekan setengah post kita. taklah entry kita yang panjang berjela tu, berjela-jela di muka hadapan blog kita. 
rasanya dekat google dah belambak lambak tutorial., hampa godek2 jah.

ok.. tu je lah sedikit perkongsian nak disampaikan. aku pun bukan perfect sangat, kadang kadang aku jugak buat salah. jadi, sama sama kita belajar ye..salam..

Perlukan tutorial blog? masuk dalam BAKUL nih. Tutorial Blog Ohsem..

Comments

RHI said…
betul betul betul...tapi kalau copy jangan lupa bagi backlink kan?
Akemal said…
Yup..jgn lupa bg penghargaan,sekurang kurangnya buat backlink.
Unknown said…
tu diaaa...bila cikgu merah mula mengajar....:)

merah bg laa tip2 nk tulis blog yg menarik nie..
Akemal said…
nak bagi macam mana ikaa..blog sendiri pun tak menarik..hhehe.
ikaa said…
lorrrr xmenarik ag k nie?? patut laa xtertarik pn nk msuk..hahaha....alaa buat je laa nnt leh sme2 kita perbaiki bru +++ menarik ..ye x??
Akemal said…
tgk, haha..kau sendiri kata tak tertarik nak masuk..huhu..
dariilhamkehati said…
tajuk tuh kena menarik gak , bawu bile owg lalu kat dashboard tuh , terus klik , hehehe ~

then jgn adew word verification , kiki ~ cgt mnjengkelkan lagik2 owg cm CP nih , memg sukerr mngomen , hehehe ~
Akemal said…
huhu cp..word verification tu yang renyah sikit nak isi. tambah2 silap plak, nak teka teka bagai..haha
ikaa said…
lau xtertarik pun aq nk msuk gak...apa kau kisah..wekkk!!
hahahaha
Akemal said…
eleh ikaa......haha...cekup dengan bakul ni kang..haha
DakwatHitam said…
bila merah berbicara....kemas, power, hangat, meletup kau memang debooommm...
Akemal said…
erkk...dakwat..aku ikut kemas macam kau..hehe..
Yumida said…
point per-1 tu kengkdg kantoi gak even dh di edit ke word. point ke-2 tu yg x tahan...berpinar2 mata nengok. point ke-3 n ke-4 tu..kira ok la..klo diorg letak byk2 n panjang2 sampai bawah kaki...layann jer
Akemal said…
Word tak berkesan.pakai notepad,mesti berkesan.haha.palagiat.. Pala giat.
Unknown said…
wow..nice ni ...take note ..hehe
Charlie said…
some people more pro, watermark other people's picture
Akemal said…
Nath: sekeh ja dak tu..haha
sabree hussin said…
oo ter'pening' sekejap dengan tips pertama..

hampa = kecewa?

oo aku tersalah paham rupenye
Akemal said…
hahah...sabree..hampa = hang = kau = korang = lu = awak = saudara =saudari
ikaa said…
merahhhhhhhhhh!! awat ssh sgt nk scroll nie..natang pa kaler black sblh tue
Akemal said…
hoho.. mouse tak ada roller ke?
ikaa said…
owg dh PR 1 laaa...agak2 bila nk nek PR 2 erkk hehe
Kristy said…
When upgrading from an earlier version of Windows, NVIDIA Control Panel might be hidden, or it might be hidden by software that unintentionally changed the graphics settings. You can access NVIDIA Control Panel through the Windows Control Panel and then display it in the context menu on your desktop. To learn more, click here. nvidia control panel missing

Popular posts from this blog

Kitab Injil yang Sebenar di temui

Sebuah Kitab Injil yang mengandungi ramalan bahawa Nabi Muhammad saw bakal muncul di akhir zaman telah mencetuskan minat daripada Vatican, pusat keagamaan bagi Kristian bermazhab Katholik. Pope Benedict XVI sendiri teruja untuk melihat isi kandungan Injil yang dikenali ‘Gospel of Barnabas’ itu. Injil yang bertinta emas dan keseluruhan menggunakan bahasa ibunda Nabi Isa as, bahasa Aramaic dianggarkan berusia lebih daripada

Mak Mudim Tukang Sunat yang Cun - 18SG

Cuti sekolah ni memang sesuatu yang nikmat bagi budak-budak sekolah, masa ni lah nak pergi jalan-jalan, mandi sungai, melancong, makan nasi kenduri, dan lain lain. tapi ada jugak yang ambil kesempatan cuti sekolah nih untuk bersunat / khatan. berkhatan sekarang tak macam dulu silap cara mau bentan sebulan haha., sekarang dalam berapa hari ja dah boleh berlari. ini aku nak kongsikan

Gambar Permainan Anak Gadis di Rusia

Anak anak gadis di rusia telah menemui permainan baru untuk memenuhi masa lapang mereka. Permainan ini menguji kelajuan nafsu adrenalin yang mengalir dalam tubuh mereka yang putih melepak tu. Aku harap gadis gadis kat malaysia ni masih ada lagi benda untuk bermain. Buat benda benda yang berfaedah contohnya berblog ke..jangan di tiru pulak bebudak rusia ni. Sayang betul kalau muka lawa macam awek kat atas tu tapi cacat atau mati muda disebabkan main benda ini. Jom lihat apa yang gadis gadis rusia ni main.