Skip to main content

Tips Asas Penyelesaian Masalah Komputer / Laptop : Siri 1

Asalamualaikum, Tips yang aku nak kongsikan kali ini adalah berdasarkan pengalaman aku dalam bidang membaik pulih komputer atau laptop. maka, segala tips-tips yang tidak diterima akal tetapi berjaya, aku memohon sepuluh jari tanda minta maaf. hehe,
Zaman yang semakin maju nih, penggunaan komputer dan laptop adalah semakin boleh dikatakan amat penting. di sebalik kecanggihan era pasca merdeka ini, kita mesti tidak lari dalam masalah yang berkaitan komputer bukan.

Contohnya, komputer tak boleh boot lah..screen tak boleh bukak lah. wifi tak detect lah, Virus dan macam-macam lagi masalah.

Kita yang kurang sedikit tentang ilmu mengenai komputer ini, seturusnya akan mencari kedai-kedai yang menawarkan perkhidmatan membaiki komputer.

walaupun masalah yang kecil, kita masih bergantung harap kepada kedai tu untuk membaikpulih komputer kita. Jadi macam mana nak solve sendiri tanpa memerlukan skill seorang jurutera komputer?

Tips 1
: Jangan Gelabah
Jika tetiba komputer atau laptop mengalami masalah, seperti contoh komputer tiba-tiba shutdown ka.. jangan panik, dan pastikan hangpa belagak cool.

Tips 2 : Periksa Punca
bagaimana nak memeriksa punca masalah dari komputer? bagi yang beginner macam aku nih, aku rasa macam ni caranya.

  • Buat Safemode. Kita biarkan Windows running Program yang penting penting saja. dan jika masalah seperti contoh, komputer tetiba shutdown masih lagi berlaku walaupun di safemode kan, itu kemungkinan besar ada masalah kepada hardware. contoh, kepanasan cpu terlampau.

  • Jika masalah berkaitan Sofware, kemungkinan besar, semasa windows dalam keadaan safemode, komputer hangpa akan beroperasi seperti biasa tanpa masalah. dan bila dah syak ada masalah dalam sofware, segera uninstall sofware yang di syaki itu. (paham dak?? haha)

Tips 3 : Backup data.
kadang kadang kita tak sempat pun nak backup data yang penting dalam pendrive atau external harddisk. tapi ini ada satu cara yang boleh hangpa amalkan.

  • Dimana hangpa simpan data? di dekstop.? di my document? Disini aku mencadangkan, data -data yang penting seeloknya disimpan didalam partition yang tidak di isi dengan Windows, seperti D: E:  dan seterusnya. 

  • Jika berlaku sesuatu masalah yang memaksa komputer hangpa perlu di Format, hangpa boleh format partion yang diisi dengan windows sahaja, seperti C: tanpa menganggu partition D: atau E;

Tips 4 : Cara nak Backup data bagi Komputer yang Tak boleh nak Boot / Tak boleh nak buka Bersambung...  Siri 2

situasi A : Alamak..bersambung pulak...
situasi B : Woi..Woi..sapa kaleh channel ni woi!!


Comments

Unknown said…
xptut xkelih...dk wat entry upanya..sehari bp entry hah merah?? hahaha
W.N.G said…
haha rajin tol merah update entri:)) tapi xpe ayat merah tak kering gusi gelak:)
MiSz AzUmI said…
adoii..sapa dok kalih cenel laen lak niee..dok syok tonton smbel mkn pop corn,juadah sgala..continue lak dh..eshh
Anonymous said…
baguih rr info nie keep it up
Akemal said…
Nasib baiklah sesuai untuk di tonton semua lapisan masyarakat.huhu.. Kalau bagus,kita tggu part 2 ya.. Terima kasih!
Akemal said…
Umi: farah kot yang tukar channel..huhu
ikaa said…
merahhhhhhhhhhhhhhhhh
Yumida said…
bile berdepan situasi cmni..panik dtg menyerang...sape x sayang baby manje ni wei...so..anta kt kedai la jwpn nya
da plak sambung2 cte ye merah.hahaha
shamyheart said…
good info..
nak terjah part 2 plak

Popular posts from this blog

Kitab Injil yang Sebenar di temui

Sebuah Kitab Injil yang mengandungi ramalan bahawa Nabi Muhammad saw bakal muncul di akhir zaman telah mencetuskan minat daripada Vatican, pusat keagamaan bagi Kristian bermazhab Katholik. Pope Benedict XVI sendiri teruja untuk melihat isi kandungan Injil yang dikenali ‘Gospel of Barnabas’ itu. Injil yang bertinta emas dan keseluruhan menggunakan bahasa ibunda Nabi Isa as, bahasa Aramaic dianggarkan berusia lebih daripada

Mak Mudim Tukang Sunat yang Cun - 18SG

Cuti sekolah ni memang sesuatu yang nikmat bagi budak-budak sekolah, masa ni lah nak pergi jalan-jalan, mandi sungai, melancong, makan nasi kenduri, dan lain lain. tapi ada jugak yang ambil kesempatan cuti sekolah nih untuk bersunat / khatan. berkhatan sekarang tak macam dulu silap cara mau bentan sebulan haha., sekarang dalam berapa hari ja dah boleh berlari. ini aku nak kongsikan

Gambar Permainan Anak Gadis di Rusia

Anak anak gadis di rusia telah menemui permainan baru untuk memenuhi masa lapang mereka. Permainan ini menguji kelajuan nafsu adrenalin yang mengalir dalam tubuh mereka yang putih melepak tu. Aku harap gadis gadis kat malaysia ni masih ada lagi benda untuk bermain. Buat benda benda yang berfaedah contohnya berblog ke..jangan di tiru pulak bebudak rusia ni. Sayang betul kalau muka lawa macam awek kat atas tu tapi cacat atau mati muda disebabkan main benda ini. Jom lihat apa yang gadis gadis rusia ni main.