Skip to main content

Cara Mengesan Malware atau Virus di Blog Anda

Asalamualikom!,
kom apa, kombat, bat apa batman, man apa mentol tol, tol apa tolak, lak apa, laksa, sa apa, satu, tu apa tunang, nangka apa, nangka, ka apa, kayu, yu apa, yu bodo.

hehe. abaikan lagu retro klasik di atas, Pernah tak blog anda mengalami jangkitan selsema malware.?
blog kertas warna merah ini juga pernah terkena jangkitan selsema malware. punca nya ialah daripada gambar yang di upload ke dalam entry tu dari laman web yang berpenyakit.

Jadi macam mana nak pastikan blog anda itu suci daripada jangkitan malware ataupun virus.?

sebenarnya kita boleh kesan andai kata blog kita terkena malware atau virus dengan mengunakan online scanner.

berikut adalah laman yang boleh anda gunakan untuk mengenalpasti virus atau malware di dalam blog anda.

http://www.urlvoid.com - Untuk mengesan VIRUS

http://www.unmaskparasites.com - Untuk Mengesan MALWARE

Google Webmaster - ada tool untuk scan malware

Apa yang harus di buat jika Di JANGKITI

Selalunya apa yang anda perlu lakukan ialah mencari punca di mana terletaknya link yang mempunyai malware tu. adakah ianya di script widget atau html blog anda.

Selepas anda scan mengunakan laman di atas, ianya akan menunjukkan entry atau script yang di jangkiti <INFECTED> 

dengan berpandukan result yang dikeluarkan tu, tunggu apa lagi! cepat cepat la buang entry atau delete script yang mengandungi malware.!



sekian....

Comments

diari farisha said…
dah scan yang 1st ok..xde virus..tapi bila scan guna 2nd, cm ni result die : This page seems to be ...cam ne???
Engku Muzahadin said…
Sama la yg first ckp clean, yg second ckp seems to be..jadi mcm mana nak selesaikan?
Ayu said…
minggu ni ada dapat email dari google tak silap, katanya ada melware.. tapi tak paham... ni dah baca kes ni, risau.. dah la IT tak berapa nak celik..huaaa
Ayu said…
dah check, a'a sama jer result dgn Engku Muzahadin dan DAIRI FARISHA..
Akemal said…
webmaster ada sebut tak dari mana malwre tu? berpandukan kat situ, buang la benda yang di syaki tu.
FaizalRSD said…
Webmaster Tool cakap takde malware,scan guna unmaskparasites pun xde malware,tapi bila nak buka blog,keluar warning ada malware.Ciss betullah.

Popular posts from this blog

Kitab Injil yang Sebenar di temui

Sebuah Kitab Injil yang mengandungi ramalan bahawa Nabi Muhammad saw bakal muncul di akhir zaman telah mencetuskan minat daripada Vatican, pusat keagamaan bagi Kristian bermazhab Katholik. Pope Benedict XVI sendiri teruja untuk melihat isi kandungan Injil yang dikenali ‘Gospel of Barnabas’ itu. Injil yang bertinta emas dan keseluruhan menggunakan bahasa ibunda Nabi Isa as, bahasa Aramaic dianggarkan berusia lebih daripada

Mak Mudim Tukang Sunat yang Cun - 18SG

Cuti sekolah ni memang sesuatu yang nikmat bagi budak-budak sekolah, masa ni lah nak pergi jalan-jalan, mandi sungai, melancong, makan nasi kenduri, dan lain lain. tapi ada jugak yang ambil kesempatan cuti sekolah nih untuk bersunat / khatan. berkhatan sekarang tak macam dulu silap cara mau bentan sebulan haha., sekarang dalam berapa hari ja dah boleh berlari. ini aku nak kongsikan

Gambar Permainan Anak Gadis di Rusia

Anak anak gadis di rusia telah menemui permainan baru untuk memenuhi masa lapang mereka. Permainan ini menguji kelajuan nafsu adrenalin yang mengalir dalam tubuh mereka yang putih melepak tu. Aku harap gadis gadis kat malaysia ni masih ada lagi benda untuk bermain. Buat benda benda yang berfaedah contohnya berblog ke..jangan di tiru pulak bebudak rusia ni. Sayang betul kalau muka lawa macam awek kat atas tu tapi cacat atau mati muda disebabkan main benda ini. Jom lihat apa yang gadis gadis rusia ni main.