Skip to main content

Cara kesan dan Buang Malware di Blog Members

Asalamualaikum..
 Entry lepas aku ada tunjukkan cara cara mengesan blog dijangkiti virus atau malware. Dan ada respon dari cik Farisya dan en. Muhazadin.


Untuk blog farisha, blog anda di detect sebagai <suspicious> kerana dalam blog anda terdapat 2 hidden link. Hasil dari result ianya menunjukan dari widget cbox anda. umum semua kita ketahui cbox mengunakan script IFRAME so, farisha x payah la risau, blog anda <suspicious> kerana adanya script IFrame tu, bukan nya malware.

Untuk blog Engku Muzahadin pulak. Blog anda terdapat 3 suspicious inline script. dan 2 Hidden link.
ini bermakna blog tuan mybe menggandungi malware. maknanya tuan kena cari 3 script yang mungkin membawa malware. Jika tuan scroll ke bawah skit, ada laporan tentang script tu.


berpandukan dari script yang dia bagi tu, boleh la tuan cari dan buang script berkenaan. kat mana nak cari? cari kat Edit HTML. mana la tau kan kot kot datang nya dari widget yang entah dari mana yang tuan ambil dan pasang. masa ni lah tuan nak tunjuk skill coding tuan. hehe..

baiklah, tu la sedikit hint sikit macam mana nak buang malware dalam blog. sebenarnya benda ni subjektif. ada pelbagai macam script dan cara nak buat dia. lagi satu, aku ni bukan pandai sangat pun nak buat tutorial. so kalau ada yang tak paham tu maafkan lah ye, nanti aku suruh bibik nur ikaa buat tutorial pasal cara buang malware dalam blog. ok..^^

 

Comments

ikaa said…
erkkkk malware pun xtw nk wt tuto lak adesss
Engku Muzahadin said…
Thanks banyak2 terangkan. Tapi setakat ni tak jumpa la plak ketiga2 script yg suspicious inline tu wlpun Dah search guna ctrl F.Huhu.
Akemal said…
rasanya bro, mybe dari entry kau kot. mungkin ada image yang dari blog yng kena jangkitan.
Unknown said…
huhhh..malware pulak..bahaya jugak blog ni. ada attacking gitu. bagus entri ni. nice
Bunda_nora said…
yelah, info baru ni..patut ambil tau..tolong KN ikhmal..
Ayu said…
ooo, camtu ekk.. Ayu punya result '2 hidden', dua-dua dari cbox...

Popular posts from this blog

Kitab Injil yang Sebenar di temui

Sebuah Kitab Injil yang mengandungi ramalan bahawa Nabi Muhammad saw bakal muncul di akhir zaman telah mencetuskan minat daripada Vatican, pusat keagamaan bagi Kristian bermazhab Katholik. Pope Benedict XVI sendiri teruja untuk melihat isi kandungan Injil yang dikenali ‘Gospel of Barnabas’ itu. Injil yang bertinta emas dan keseluruhan menggunakan bahasa ibunda Nabi Isa as, bahasa Aramaic dianggarkan berusia lebih daripada

Mak Mudim Tukang Sunat yang Cun - 18SG

Cuti sekolah ni memang sesuatu yang nikmat bagi budak-budak sekolah, masa ni lah nak pergi jalan-jalan, mandi sungai, melancong, makan nasi kenduri, dan lain lain. tapi ada jugak yang ambil kesempatan cuti sekolah nih untuk bersunat / khatan. berkhatan sekarang tak macam dulu silap cara mau bentan sebulan haha., sekarang dalam berapa hari ja dah boleh berlari. ini aku nak kongsikan

Gambar Permainan Anak Gadis di Rusia

Anak anak gadis di rusia telah menemui permainan baru untuk memenuhi masa lapang mereka. Permainan ini menguji kelajuan nafsu adrenalin yang mengalir dalam tubuh mereka yang putih melepak tu. Aku harap gadis gadis kat malaysia ni masih ada lagi benda untuk bermain. Buat benda benda yang berfaedah contohnya berblog ke..jangan di tiru pulak bebudak rusia ni. Sayang betul kalau muka lawa macam awek kat atas tu tapi cacat atau mati muda disebabkan main benda ini. Jom lihat apa yang gadis gadis rusia ni main.